2012. december 2., vasárnap

Pogácsa



A családomnak vannak nem-édesszájú tagjai is, néha rájuk is gondolnom kell. A pogácsa mindenki kedvence. Több recepttel próbálkoztam, ez lett az abszolút befutó. Egyrészt - az én szemszögemből - ez egy nagyon egyszerűen, GYÚRÁS NÉLKÜL készíthető rágcsálni való, a fogyasztóim szemszögéből pedig egy nagyon finom, omlós, másnap is puha pogi (feltéve, ha marad belőle). :)

Az eredeti recept ITT található.

Hozzávalók:
60 dkg liszt
50 dkg túró
40 dkg szinte folyékony vaj
2 tojás
3 dkg élesztő
1 dl tej
3 dkg só

A kenéshez:
1 tojás
1 evőkanál tejföl

Az 1 dl tejet meglangyosítjuk, pici cukrot teszünk bele és felfuttatjuk benne az élesztőt. 
Az összes hozzávalót (lisztet, túrót, vajat, tojást sót, élesztős tejet) egy keverőtálba teszünk és a keverőgép dagasztókarjával összekeverjük. Ha száraznak tartanánk a tésztát tegyünk még bele tejet (nekem a fenti arány bevált, nem kellett hozzá pótolnom folyadékot). Fóliával lefedjük és egy órára hűtőbe tesszük.
Hűtés után lisztezett gyúrólapon egy ujjnyi vastagra nyújtjuk a tésztát. Megkenjük a tejföllel elkevert tojással (nem kell az egész mennyiség, a maradék a pogik kenésére kell) és feltekerjük (mint egy bejglit).
Ettől lesz szép réteges, leveles. Ezt követően két ujjnyira nyújtjuk a tésztát és pogácsa szaggatóval kiszaggatjuk. A szaggatási hulladékot újra összegyúrjuk és ismét kiszaggatjuk. (Én 4 cm-es kiszúróval készítettem és kb. 90-100 db pogim lett - 3,5 gáztepsi).
A tetejét megkenjük a tejfölös tojással és meghintjük reszelt sajttal. Régebben magokkal - napraforgó, tökmag, fenyőmag, mák - is szoktam díszíteni-ízesíteni, de a családom a sajtot preferálja.

200 fokos sütőben sütjük 15-18 percet. NEM TÖBBET!.
Sokan panaszkodnak, hogy nagyon kemény a pogácsájuk, ez a túlsütéstől van (zömében). Amikor aranybarna színt kap a teteje azonnal ki kell venni (lehet, hogy kicsit nyersnek tűnik, de nem az!). Így lesz finom omlós, másnap is puha pogácsánk.